سنگ ساروج
 
فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان
برچسب:سنگ ساروج, :: ::  نويسنده : حامد

 

سنگ ساروج

ساروج از ابتکارات معماران ایرانی در دوران بسیار کهن است. برای ساختن آن نخست خاک رس و آهک را به نسبت شش و چهار مخلوط میکنند و گلی سفت میسازند ودو روز آن را ورز میدهند. بعد، قسمتی از خاکستر کوره های حمام را با مقداری موادالیافی لوئی (تخم و پرزهای نوعی نی است) به آن اضافه میکنند و مخلوط تازه را باچوبهایی به قطر ده سانتیمتر میکوبند تا به خوبی باهم عجین شوند.
اهمیت ساروج
در دروان گذشته، ساروج از اهمیت خاصی برخوردار بوده و جهت ساختن حوض ، پل، آب انبار، برکه گرمابه و بنای خانه و سد کاربرد داشتهاست. ساروج یکی ازمصالح قدیمی مصرف شده در ایران و بعضی کشورهای کنارهٔ خلیج فارس میباشد که تاریخشروع کاربرد دقیق آن را نمیتوان حدس زد، ولی نمونه هایی ۷۰۰ ساله از ساروج هم اکنون در نقاط مختلف ایران یافت میشوند.
ردپای ساروج در کشورهای دیگر
از کشورهای دیگری که ردپایی از ساروج در آن یافت میشود، کشورعمان و همچنین کشور یمن است. در دانشگاههای کشور عمان، به ساروج به عنوان یک ملاتنگریسته میشود - در دانشگاه «سلطان قابوس»، در کشور عمان- و حتی مقاله هایی نیز دراین زمینه ارائه گردیدهاست. آخرین باری که در ایران از ساروج استفاده شده حدود هشتاد سال قبل و در ابتدای دوره پهلوی بوده که از این تاریخ به بعد این ملات کلا بهفراموشی سپرده شده و از صحنه معماری ایران حذف گردیدهاست و فقط در کتب مصالح به آناشاره شدهاست. در افغانستان هم اکنون از این ملات استفاده میشود.
برای مثال در سال ۱۳۸۴ برای تعمیر و بازسازی باغ بابر در کابلهنگام ساخت حوضچه و آب نمای پلکانی از ساروج استفاده شدهاست. برای این منظور برمحیط دایرهای به قطر ۱۰ متر مربع چالهای به پهنای نیم متر و عمق نیم متر کنده وداخل آن مصالح لازم شامل خاکستر، آهک، ماسه ریز،خاک سرخ و آب ریخته و سپس چرخ سنگی (مشابه لاستیک خودرو در نظر بگیرید)که توسط چند نفر با طناب کشیده و داخل گودال نیممتری چرخانده میشد و یک نفر پس از عبور چرخ سنگی مصالح کوبیده شده را با بیل زیر ورو میکرد تا دو باره چرخ سنگی از روی آن بگذرد و به این ترتیب مدت زیادی ملات ورزداده میشد.
سپس ملات آماده در محل آن استفاده و روی آن گونی خیسمیانداختند. استاد کاران افغان معتقد بودند این ملات از سیمان محکم تر است.آنها باوجود در دسترس بودن سیمان برای ساخت حوض آب با زحمت زباد تهیه ساروج را برگزیدهاند.
ساروج مخلوطی است ازآهک وخاکستر است که آنرا با گل و آب مخلوطمیکنند و بعد از اینکه خشک شد آن را در کوره آتشین میسوزانند تا اینکه به ساروجتبدیل شود، وبعداً آن را نرم میکنند یا با پتک کوبیده و یا سنگ آسیاب را بروی آنمیچرخانند که نرم شود، خاکستر در آب به مرور جذب ایندرید کربنیک میشود و آهکش بصورتسنگ آهک که محکم وپایدار است در میاید.
ساروج با توجه به خاصیت اصلی آن یعنی نفوذپذیری بسیار اندک بهعنوان روکش در سازههایی که در تماس مستقیم با آب بودهاند مانند آبانبارها ، حوضها ،حمامها و … مورد استفاده قرار گرفته است.
ساروج با توجه به نحوه اجرای آن از سطحی بسیار بسیار صاف و براقبرخورداراست که این امر باعث استفاده از آن در امر تزئینات ساختمان گردیده است. لازم به ذکر است که تا کنون هیچ استفاده سازهای از ساروج نشده است. شما می توانیداز مواد منبسط شونده مانند کتراک استفاده نمائید این مواد در هنگامی که با آب سردمخلوط می گردند و به شکل ملاطی درون چالهایی که به همین منظور در سنگ ایجاد شده اند، ریخته می شوند ، با گذشت زمان اندک منبسط شده و موجب شکستن سنگ می گردند ، قابلیتانبساط این گونه مواد به حدی است که می توانند فشاری معادل ۵۰۰ Kg/Cm۲و یا ۵ Mpa بر دیواره های چال وارد نمایند . این میزان فشار می تواند بلوک سنگ و یا بلوک سیمانرا بدون ایجاد آلودگی صوتی و زیست محیطی و بدون آموزش نیروی متخصص از توده آن جدانماید.
بدنه اصلی ساروج از ترکیب آهک با سیلیس فعال شکل میگیرد. نکتهمهم در اینجا فعال بودن سیلیس میباشد که به سیلیس آمورف یا بیشکل معروف است چرا کهساختمان آن بلوری نمیباشد.
در گذشته برای تامین سیلیس از خاکستری که در محل با سوزاندنفضولات حیوانی حاصل میشد استفاده میکردند که امروزه میتوان از جایگزینهایی مانندسیلکافوم (میکروسیلیس) استفاده کرد.
یکی از معایب اصلی ساروج خاصیت کاهش حجم آن میباشد که با توجهبه کاربرد ساروج در امر پوشش ، این خاصیت باعث ترک خوردگی در سطح و در نتیجه ایجاداختلال در نقش اصلی آن یعنی نفوذناپذیر کردن سطح میشود. برای کاهش اثرات این خاصیتمخرب، در گذشته از الیاف طبیعی که شامل الیاف گیاهی مانند لوئی که از نوعی نی بدستمیآمده و همچنین الیاف حیوانی مانند پشم بز و شتر و یا گاهی موی سر انسان ، استفادهمیشده است. امروزه میتوان از الیاف مصنوعی مانند الیاف پلیمری ، فلزی و یا شیشهایبجای الیاف مصنوعی استفاده کرد. در بعضی مواقع که مواد اصلی تشکیل دهنده ساروجکمیاب بوده و یا گاهی برای بدست آوردن ساروجهایی با خاصیتهای مختلف از ماسه ریزدانه استفاده میشده است ولی این ماسه کارآیی ملات را پایین میآورده که برای جبرانآن از خاک رس استفاده میشده است. گاهی مواد افزودنی خاصی مانند تخم مرغ به ساروجاضافه میشده که فقط باید با آزمایش اثرات دقیق آن را تعیین نمود.
ساروج یکی از ملاتهای سنتی ایران است که در دسته ملاتهای آبی میباشد. در نتیجه در محلهایی کاربرد داشته که با آب و رطوبت سر و کاردارد و بخاطرنفوذ ناپذیری بالای آن مورد توجه بسیار بوده است. با بررسی بناهای بجا مانده ازساروج و عمر بناهای ساروجی مشخص شده است که این مصالح با شرایط جوی ایران و حتی کلخاورمیانه سازگاری کامل داشته است، همچنین پس از انجام تحقیقات آزمایشگاهی بررویساروج مشخص شد که با وجود مقدار مناسب آهک، خاک رس و خاکستر بادی به مقاومت مشخصیمیل خواهد نمود و باقی ماندن مواد اضافی واکنش نیافته در داخل ملات (خاکستر بادی وخاک رس) تاثیر منفی چندانی درمقاومت فشاری نهایی ملات نخواهد داشت. ملات ساروجبسیاردیرگیر میباشد و استفاده از افزودنی در ملات ساروج مقاومت اولیه ملات را تاچند برابر بالا می برد و به این ترتیب میتوان در روزهای اولیه انتظار مقاومت بیشتریاز ملات ساروج را داشت. با بررسی های انجام شده میتوان نتیجه گیری کرد که این ملاتجایگزین مناسبی برای موارد استفاده سیمان که مقاومت پائین و نفوذ پذیری کم مد نظراست، مانند کانال های انتقال آب میباشد . سیمان در کشور های صنعتی دنیا مصالحیاستراتژیک شناخته شده و برای موارد خاص از آن بهره گرفته می شود و از آنجا که درکشور ما هر ساله مصرف سیمان رو به فزونی است که بخش قابل توجهی از آن قابل جایگزینیبا مصالح سازگار با محیط زیست و ارزان تر است که باعث صرفه جویی در منابع ملی میشود امید است با توجه و به کار گیری این روش و دیگر روش های سازگار با محیط زیستشاهد گسترش هر چه بیشتر سازندگی و آبادانی پایدار در کشور پهناورمان باشیم.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 144
بازدید دیروز : 221
بازدید هفته : 370
بازدید ماه : 365
بازدید کل : 1436857
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1